UK's Sky News

UK’s Sky News reacts to tennis match-fixing allegations

Sky News in the United Kingdom reports on the match-fixing allegations that have rocked the world of tennis on the opening day of the Australian Open.

LONDON, ENGLAND, UNITED KINGDOM (JANUARY 18, 2016) (SKY NEWS) –
STORY: World tennis was rocked on Monday by allegations that the game’s authorities have failed to deal with widespread match-fixing, just as the Australian Open, the first grand slam tournament of the year, kicked off in Melbourne.

Tennis authorities rejected reports by the BBC and online BuzzFeed News, which said 16 players who have been ranked in the top 50 had been repeatedly flagged to the Tennis Integrity Unit (TIU) over suspicions they had thrown matches in the past decade.

Eight of those players were taking part in the Australian Open, the BBC and BuzzFeed News said.

The BBC and BuzzFeed News said the TIU, set up to police illegal activities in tennis, either failed to act upon information that identified suspicious behaviour amongst players, or impose any sanctions.

All of the 16 players, including winners of grand slam titles, were allowed to continue competing, the media reports added.

TIU director of integrity Nigel Willerton told reporters in Melbourne he would not comment on whether any players on the pro tour were under investigation, saying it would be inappropriate to do so.

Reuters was unable to independently verify the findings by the BBC and BuzzFeed News, which said they had obtained documents that included the findings of an investigation set up in 2007 by the Association of Tennis Professionals (ATP), the governing body of men’s professional tennis.

The BBC and BuzzFeed News said they had not named any players because without access to their phone, bank and computer records it was not possible to determine whether they took part in match-fixing.

The media reports said the 2007 ATP inquiry found betting syndicates in Russia, northern Italy and Sicily making hundreds of thousands of pounds betting on games which investigators thought to be fixed.

Three of these games were at Wimbledon.

In a confidential report for tennis authorities in 2008, the inquiry team said 28 players involved in those games should be investigated but the findings were never followed up, the news organisations said.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail